Middelgrote onderneming in food (50fte) heeft transitie van productiebedrijf naar handelsonderneming gemaakt.

De logistieke stromen zijn complexer geworden waardoor leverbetrouwbaarheid is gedaald. Het aantal ontevreden klanten neemt toe zodat de directie ingrijpt en Dé Bedrijfsoptimalisator® invliegt.

Aanpak: het team analyseert afkeur en andere oorzaken met betrokkenen. Tevens wordt de performance van onderleveranciers beoordeeld. Processen en procedures worden her geijkt en aangepast. En er wordt een overlegstructuur ontworpen; zo ook met de afdeling Verkoop en Marketing. In een periode van 3 maanden wordt een pakket met aanbevelingen uitgevoerd. Ten slotte wordt een dashboard geïntroduceerd zodat het resultaat van de aanbevelingen gevolgd en bijgestuurd kan worden.

Dit project is een typisch geval van Suboptimalisatie. Als extraatje worden aanbevelingen gedaan om de bedrijfsstrategie verder te verbeteren (Bedrijfsoptimalisatie). Aardig is dat deze aanbevelingen 2 jaar later de basis vormen voor een optimalisatie-project.

Resultaat: organisatie is klaar voor toekomst en leverbetrouwbaarheid stijgt met 15%.

Food | Logistieke Optimalisatie
Leverbetrouwbaarheid +15%