Transportonderneming heeft het zwaar in de crisis. Stevige verliezen en beduidend mindere prestaties dan de benchmark.

Aanpak: dé Bedrijfsoptimalisator® wordt gevraagd om onderneming te herstructureren. Op zich heeft men operationeel de boel redelijk op de rit. De economie staat op een lager pitje en er moet commercieel hard aan de weg getimmerd worden.En daar gaat het met name mis: er is nauwelijks verkoopactiviteit. Dus de vrachtwagenvulling daalt sterk, het operationele resultaat net zo hard. Belangrijkste focus is de activering van de commercie. Hierdoor worden nieuwe klanten gevonden en stijgt de beladingsgraad van de vrachtwagens sterk.

Daarnaast krijgen strategische samenwerkingsverbanden onze aandacht. Het eenvoudige idee, dat er bij partners vulling voor retourritten kan zijn, wordt omarmd. ‘Maar hoe vinden we die partners dan?’. Simpel: door aan de weg te gaan staan en bekijken welke transporteurs langsrijden. Toen dat idee drie weken lang bleef liggen, is Dé Bedrijfsoptimalisator®, zelf aan de A16 gaan staan. Binnen een half uur hadden we een lijst met vijftig transporteurs die langs reden. Inmiddels zijn er met vijf strategische samenwerkingen aan gegaan. In plaats van twee halve volle vrachtwagens, rijd er nu een volle. Zó komt rendementsverbeteringen wel erg binnen handbereik.

Resultaat: de dashboards tonen stijgende lijnen in belading, retour vrachten en winstgevendheid. Daarbij nemen de zoons van de DGA een grotere rol in de besluitvorming. Uiteindelijk kunnen zij op termijn het bedrijf overnemen.

Transport | Herstructurering/Bedrijfsoverdracht
Winstherstel